Sint Maarten en de bedelaar

<p style="margin:0cm;line-height:normal;font-size:11pt;font-family:Calibri, sans-serif;"><span style="font-family:Arial, sans-serif;">Ergens in de 4de eeuw sneed Sint-Maarten voor de poorten van het Franse Amiens zijn mantel doormidden om de helft daarvan aan een bedelaar te geven. Sindsdien staat deze heilige symbool voor de zorg voor armen en zieken. Al sinds de vroege middeleeuwen is Sint-Maarten de beschermheilige van Utrecht.</span></p>

1/3

Nu in het museum in Collectie Centraal II

Sint Maarten en de bedelaar

atelier Adriaen van Wesel (Utrecht 1417 ca. - 1490 na Utrecht)

eikenhout

beeld

schenking 1855

hoogte (met voetstuk) 49.5 cm

hoogte (zonder voetstuk) 44.7 cm

breedte 53.5 cm

diepte 14.7 cm

Geassocieerd onderwerp

Jutphaas (provincie Utrecht)

Geassocieerde periode

Bisschoppelijk Utrecht 695-1528

Motief

Sint Maarten, heilige, bedelaar

Opmerkingen

Gevonden op de tuinmuur van kasteel De Wiers, (Jutphaas) Nieuwegein.

• Adriaen van Wesel : een Utrechts beeldhouwer uit de late Middeleeuwen, W. Halsema-Kubes, G. Lemmens, G. de Werd, (Amsterdam, 1980), cat. nr. 24, met afb.

• Bedevaartplaatsen in Nederland. Noord- en midden-Nederland [deel I], samenst. en red. J.J. Margry en Ch. Caspers, (Amsterdam, 1997), pp. 737-738, met afb.

• Beelden uit een bisschopsstad : Utrechtse beeldhouwkunst uit de middeleeuwen en de renaissance, tekst en samenst. J.W. Klinckaert, (Utrecht, 1994), nr. 67, met afb.

• Collectie Centraal II, 2024

• Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023