Zelfportret

Dit zelfportret verbeeldt het eind van een liefde. Moesman verwerkte twee inspiratiebronnen: het verhaal <EM>The constant nymph</EM> en het <EM>Arnolfiniportret </EM>van Jan van Eyck. Moesmans Zelfportret is er de wrange variant van. De schilder wilde zich verloven met een meisje, Leny, maar haar ouders waren erop tegen. Leny spoorde Moesman ertoe aan een schilderij te maken dat hun onmogelijke liefde zou verbeelden. Een tijdschriftfoto van de toneelbewerking van het verhaal leverde de compositie van de liggende vrouw, waarvoor zijn ex-geliefde Leny poseerde. Het schilderij van Van Eyck, dat bekend staat als een verlovingsportret, leverde het motief van het zelfportretvan de schilder in de spiegel – in dit geval in de spiegelende borst. Op het laatst, toen hun relatie definitief verbroken was, bracht Moesman een aantal veranderingen aan. Het gezicht van de vrouw is nu aan verval onderhevig en een rode papaver schiet op uit haar onderbuik.

1/2

Dit zelfportret verbeeldt het eind van een liefde. Moesman verwerkte twee inspiratiebronnen: het verhaal The constant nymph en het Arnolfiniportret van Jan van Eyck. Moesmans Zelfportret is er de wrange variant van. De schilder wilde zich verloven met een meisje, Leny, maar haar ouders waren erop tegen. Leny spoorde Moesman ertoe aan een schilderij te maken dat hun onmogelijke liefde zou verbeelden. Een tijdschriftfoto van de toneelbewerking van het verhaal leverde de compositie van de liggende vrouw, waarvoor zijn ex-geliefde Leny poseerde. Het schilderij van Van Eyck, dat bekend staat als een verlovingsportret, leverde het motief van het zelfportretvan de schilder in de spiegel – in dit geval in de spiegelende borst. Op het laatst, toen hun relatie definitief verbroken was, bracht Moesman een aantal veranderingen aan. Het gezicht van de vrouw is nu aan verval onderhevig en een rode papaver schiet op uit haar onderbuik.

Nu in het museum in Collectie Centraal

Zelfportret

J.H. Moesman (Utrecht 1909 - 1988 Tull en 't Waal)

olieverf op doek

schilderij

aankoop 1970

hoogte 96.5 cm

breedte 137.5 cm

hoogte (met lijst) 98.8 cm

breedte (met lijst) 139.8 cm

• opschrift achterzijde, op spieraam, onder (met potlood): Moesman zelfportret (transcriptie staat ondersteboven)

Motief

portret, zelfportret

Opmerkingen

Johannes Hendrikus (Joop) Moesman (Utrecht 1909 - Tull en 't Waal 1988) was als kunstenaar autodidact. Surrealistisch schilder en tekenaar. Was tekenaar bij de Nederlandse Spoorwegen. Woonde en werkte in Utrecht en sinds 1967 in Tull en 't Waal (Schalkwijk). Lid van Genootschap Kunstliefde en Grafisch Gezelschap De Luis (Jacobs 2000, Le-Po, p. 317-318).

• "Kijk maar, er staat niet wat er staat", (Utrecht, 1976), p. 8 afb.

• 'Beste Vriend! Vuile Ploert' : het surrealisme van J.H. Moesman in werken op papier, samenst. Dick Adelaar en Her de Vries. [voorw. Marja Bosma], (Utrecht, 1997), p. 22-25, met afb. van detail; p. 42 afb. in kleur

• Alles Dalí : film, mode, fotografie, design, reclame, schilderkunst, red. Jaap Guldemond, (Rotterdam, 2005), pp. 459-460

• Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023

• De tranen van Eros, Centraal Museum, Utrecht, 2020