<p style="margin:0cm;line-height:normal;font-size:11pt;font-family:Calibri, sans-serif;"><span style="font-family:Arial, sans-serif;">Begin 20ste eeuw lagen er nog steeds vrachtschepen in de Oudegracht. Toch had de gracht zijn betekenis als stadshaven toen allang verloren. Met de aanleg van het Merwedekanaal kreeg Utrecht in 1892 ook een nieuwe en moderne haven voor grote schepen. De nieuwe industrieën zie zich daarlangs vestigden, lagen ver buiten de oude binnenstad.</span></p><p style="margin:0cm;line-height:normal;font-size:11pt;font-family:Calibri, sans-serif;"><span style="font-family:Arial, sans-serif;"> </span></p>
Begin 20ste eeuw lagen er nog steeds vrachtschepen in de Oudegracht. Toch had de gracht zijn betekenis als stadshaven toen allang verloren. Met de aanleg van het Merwedekanaal kreeg Utrecht in 1892 ook een nieuwe en moderne haven voor grote schepen. De nieuwe industrieën zie zich daarlangs vestigden, lagen ver buiten de oude binnenstad.
In het midden de Jacobibrug die de Jacobistraat (links) met de Jacobijnenstraat (rechts) verbindt; rechts achter de brug de St. Augustinuskerk.
Documentatie
De Utrechtse Parade 1495-1995 : van Van Scorel tot Rietveld en Koch, red. Renger de Bruin, Jos de Meyere, Suzanne de Sitter. teksten Hanneke Adriaans, Marja Bosma, Renger de Bruin, Roman Koot, Jos de Meyere, Ida van Zijl, (Utrecht, 1994), p. 61; p. 63 afb.
Geschiedenis van de provincie Utrecht [vanaf 1780-zie tot 1528 voor titelbeschrijving], coörd. red. C. Dekker, Ph. Maarschalkerweerd, J.M. van Winter ... [et al.], (Utrecht, 1997), p. 179, afb. in kleur
Schilderijen uit eigen bezit na 1850, (Utrecht, 1971), cat. nr. 220
Tentoonstellingen
De gezonde stad , Centraal Museum, Utrecht, 2022
Markten in Utrecht, Centraal Museum, Utrecht, 2001
Van Aalmoes tot AOW, zes eeuwen ouderenzorg in een Nederlandse stad, Centraal Museum, Utrecht, 1996 - 1997
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: