Heraclitus

De Griekse filosofen Heraclitus en Democritus worden vanwege hun tegengestelde visie op de mensheid vaak samen afgebeeld. Al in de oudheid stond Heraclitus bekend als de ‘huilende filosoof’, die treurt om het lot van de mensheid. Democritus moest lachen om de absurditeit van de mensheid. De vergankelijkheid van de mens, Vanitas Mundi, was een populair thema in de 17de eeuw. De twee filosofen met de globe, symbool voor de mensheid, dragen deze boodschap uit: wenen of lachen, het verandert niets aan ons bestaan.

1/4

Nu in het museum in Collectie Centraal

Heraclitus

Johannes Moreelse (Utrecht 1602 na - 1634 Utrecht)

ca. 1630

olieverf op eikehout

schilderij

aankoop 1962

hoogte 59.5 cm

breedte 68.5 cm

hoogte (met lijst) 72 cm

breedte (met lijst) 80.8 cm

• signatuur recto r.b. : Joan' Moreelse

Motief

historie, geschiedenis, Griekse oudheid, Heraclitus

Opmerkingen

Aan de bovenkant is over de gehele breedte een plank aangezet van 6,1 cm.

Pendant van inv.nr. 13824.

• Aanwinsten over 1963 van musea over de gehele wereld [serie afbeeldingen], (Gazette des Beaux-Arts, 63, 1141, februari 1964), supplément, p. 92, afb. 307

• Caesar van Everdingen : Schilder met een vleiende penseel (1616/1617-1678), samenst. en red. Christi M. Klinkert en Yvonne Bleyerveld, (Alkmaar, 2016)

• Emoties : Geschilderde gevoelens in de Gouden Eeuw, Tekstredactie Els Brinkman, Barbera van der Kooij, essays Gary Schwartz, Machiel Keestra ... [et al.], (Haarlem, [2014]), p. 70, met afb. in kleur; p. 109 met afb. in kleur

• Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023