Democritus

Democritus

De Griekse filosofen Heraclitus en Democritus worden vanwege hun tegengestelde visie op de mensheid vaak samen afgebeeld. Al in de oudheid stond Heraclitus bekend als de ‘huilende filosoof’, die treurt om het lot van de mensheid. Democritus moest lachen om de absurditeit van de mensheid. De vergankelijkheid van de mens, Vanitas Mundi, was een populair thema in de 17de eeuw. De twee filosofen met de globe, symbool voor de mensheid, dragen deze boodschap uit: wenen of lachen, het verandert niets aan ons bestaan.

1/4

De Griekse filosofen Heraclitus en Democritus worden vanwege hun tegengestelde visie op de mensheid vaak samen afgebeeld. Al in de oudheid stond Heraclitus bekend als de ‘huilende filosoof’, die treurt om het lot van de mensheid. Democritus moest lachen om de absurditeit van de mensheid. De vergankelijkheid van de mens, Vanitas Mundi, was een populair thema in de 17de eeuw. De twee filosofen met de globe, symbool voor de mensheid, dragen deze boodschap uit: wenen of lachen, het verandert niets aan ons bestaan.

Nu in het museum in Collectie Centraal

Titel

Democritus

Vervaardiger

Johannes Moreelse (Utrecht 1602 na - 1634 Utrecht)

Datering

ca. 1630

Materiaal / Techniek

olieverf op paneel

Inventarisnummer

13824

Objectnaam

schilderij

Verwerving

aankoop 1962

Afmetingen

hoogte 59.5 cm

breedte 68.8 cm

hoogte (met lijst) 72 cm

breedte (met lijst) 80.8 cm

Opschriften / merken

  • signatuur l.b. : Joann: 'Moreelse

Motief

historie, geschiedenis, Griekse oudheid, Democritus

Opmerkingen

Aan de bovenkant is over de gehele breedte een plank aangezet van 5,6 tot 5,9 cm. Kopie op paneel, 54,7 x 71,2 cm, op veiling Christie's, Londen 07.10.1960, cat.nr. 80 (als J. Moreelse, Heraclitus), Veiling Christie's South Kensington, Londen 02.07.1997, cat.nr. 92, p. 50 met afb. (als navolger J. Moreelse) en veiling Christie's South Kensington, Londen 05.12.1997, cat.nr. 88, p. 40 (als navolger J. Moreelse).

Documentatie

  • Aanwinsten over 1963 van musea over de gehele wereld [serie afbeeldingen], (Gazette des Beaux-Arts, 63, 1141, februari 1964), supplément, p. 92, afb. 306

  • Caesar van Everdingen : Schilder met een vleiende penseel (1616/1617-1678), samenst. en red. Christi M. Klinkert en Yvonne Bleyerveld, (Alkmaar, 2016)

  • Emoties : Geschilderde gevoelens in de Gouden Eeuw, Tekstredactie Els Brinkman, Barbera van der Kooij, essays Gary Schwartz, Machiel Keestra ... [et al.], (Haarlem, [2014]), p. 71-72, met afb. in kleur; p. 109 met afb. in kleur.

Tentoonstellingen

  • Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023

  • Double Act : Meesterwerken in verf en video, Centraal Museum, Utrecht, 2022 - 2023

  • De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016 - 2022

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.9F26CA4E-30DB-4481-890B-19E39071C49C

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!