De duiven en de valken (de fabels van Aesopus)

De duiven en de valken (de fabels van Aesopus)

Dirck Stoop (Utrecht 1619 ca. - 1686 Utrecht)

ca. 1661 - ca. 1662 (niet gedat.)

ets op papier

12643 c

prent, ets

aankoop 1959

hoogte (plaat) 25.9 cm

breedte (plaat) 17.3 cm

hoogte (beeld) 21.6 cm

breedte (beeld) 16.8 cm

hoogte (passepartout) 63.8 cm

breedte (passepartout) 49 cm

• onderschrift r.o. beeldrand : 20

• verzamelaarsmerk 1 op achterzijde (gestempeld): stempel van coll. Luigi Angiolini, Milaan

• verzamelaarsmerk 2 op achterzijde (gestempeld): stempel van A.J. Domela Nieuwenhuis, Rotterdam

Geassocieerd onderwerp

(herkomst) coll. Luigi Angiolini, Milaan; A.J. Domela Nieuwenhuis, Rotterdam, door hem aan Museum Boymans geschonken in 1923 (zie ook provenance)

Motief

literatuur, fabels van Aesopus

Opmerkingen

afkomstig uit J. Ogilby, The Fables of Aesop, Londen, 1665

plaat 20 uit The Fables of Aesop Paraphras'd in Verse: adorn'd with Sculpture and illustrated with Annotations by John Ogilby, Esq; Master of his Majesties Revells in the Kingdom of Ireland, London, Printed by Thomas Roycraft for the Author, MDCLXV.

Série complète avant la retouche, très rare, zie hiervoor ook Dutuit, Manuel de l'Amateur d'Estempes, volume VI, Ecoles flamande et hollandaise, III, p. 329

Dit werk behoort tot een serie van fabels van Aesopus. Vierentwintig prenten van deze serie bevinden zich in de collectie van het Centraal Museum. Deze 24 maken deel uit van de 82 illustraties voor J. Ogilby, 'The Fables of Aesop', Londen 1665. De overige illustraties zijn van de hand van Wenzel Hollar (1607-1677). De serie etsen van Stoop is door Wurzbach (A. von Wurzbach, 'Niederländisches Künstler-Lexicon', Wenen/Leipzig 1906-1911, 3 delen, II, p.666) 'vermoedelijk 1661/1662' gedateerd, waarschijnlijk omdat een aantal van de prenten 'R. Stoop' gesigneerd is en Wurzbach dacht dat Stoop alleen in Portugal, waar hij tot 1662 verbleef, met die voorletter signeerde. Diverse prenten van Stoop uit diens Engelse periode zijn echter op dezelfde wijze gemerkt. Hoogstwaarschijnlijk is de serie prenten kort voor de publicatie van de Aesopus-uitgave van Ogilby gemaakt.

• Biografisch woordenboek van Noord-Nederlandsche graveurs, F.G. Waller. uitg. doorbeheerders van het Wallerfonds. en bewerkt door W.R. Juynboll. F.G. Waller, ('s-Gravenhage, 1938), p. 315

• Dessins, estampes, livres : doubles du Musée Boymans-Van Beuningen à Rotterdam et de divers provenances, 1959-11-30/12-04, p. 16, cat.nr. 205

• Ecoles flamande et hollandaise, par Arnauld Brejon de Lavergnée, Jacques Foucart, Nicole Reynaud, (Parijs, 1979)