<p><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:small;">Jan van Scorel begon met het schilderen van zijn Madonna’s in de jaren 1527-1530, toen hij zijn werkplaats in Haarlem vestigde en met knechten en leerlingen productie begon te maken. Ook Maerten van Heemskerck was in deze periode in de leer bij Scorel. Onderzoek heeft uitgewezen dat er sprake moet zijn geweest van een taakverdeling in de werkplaats. Madonna met wilde rozen is mogelijk het product van een samenwerking tussen Jan van Scorel en Maerten van Heemskerck. De bovenzijde van het paneel was oorspronkelijk boogvormig.</span></p><p><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:small;"></span><span style="font-size:small;color:black;font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">Het Centraal Museum kreeg dit werk in 1958 in beheer van Gemeente Utrecht, die het te goeder trouw had gekocht bij een gerenommeerd kunsthandelaar. Rond 2010 onderzocht het museum de herkomst. Daaruit bleek dat het schilderij in bezit was geweest van de Duits-Joodse Richard Semmel, die het in 1933 onvrijwillig liet veilen. De restitutiecommissie heeft na onderzoek bindend geoordeeld dat het museum niet gehouden is tot teruggave aan mogelijke erven. [tekst 2023]</span></p>
1/7
Jan van Scorel begon met het schilderen van zijn Madonna’s in de jaren 1527-1530, toen hij zijn werkplaats in Haarlem vestigde en met knechten en leerlingen productie begon te maken. Ook Maerten van Heemskerck was in deze periode in de leer bij Scorel. Onderzoek heeft uitgewezen dat er sprake moet zijn geweest van een taakverdeling in de werkplaats. Madonna met wilde rozen is mogelijk het product van een samenwerking tussen Jan van Scorel en Maerten van Heemskerck. De bovenzijde van het paneel was oorspronkelijk boogvormig.
Het Centraal Museum kreeg dit werk in 1958 in beheer van Gemeente Utrecht, die het te goeder trouw had gekocht bij een gerenommeerd kunsthandelaar. Rond 2010 onderzocht het museum de herkomst. Daaruit bleek dat het schilderij in bezit was geweest van de Duits-Joodse Richard Semmel, die het in 1933 onvrijwillig liet veilen. De restitutiecommissie heeft na onderzoek bindend geoordeeld dat het museum niet gehouden is tot teruggave aan mogelijke erven. [tekst 2023]
aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt 1958 (Het Centraal Museum heeft dit werk in 1958 te goeder trouw bij een gerenommeerde kunsthandelaar gekocht. Rond 2010 deed het museum onderzoek naar de herkomst in het kader van het project “Museale Verwervingen" en daaruit bleek dat het schilderij tussen 1921 en 1958 verschillende keren van eigenaar veranderde. Ook de restitutiecommissie heeft onderzoek gedaan naar dit schilderij, wat niet heeft geleid tot een teruggave aan mogelijke erven.)
Er zijn meerdere contemporaine kopieën en vrije varianten van Madonna met wilde rozen bekend. Als Jan van Scorel, Madonna met narcissen en stichters, 1527-1530. Paneel, 55,5 x 76,2 cm. Madrid, Thyssen-Bornemisza Museum, inv.nr. 368: Jan van Scorel (werkplaats), Madonna en kind, 1527-1530. Paneel, 44 x 37 cm. Berlijn, Staatliche Museen Preussischer Kulturbesitz, inv.nr. 644A; als Jan van Scorel (werkplaats), Drieluik van de familie Stoop (middenpaneel), ca. 1540. Paneel, 76 x 69,5 cm (middenpaneel), 76 x 27 cm (zijluiken). Dordrecht, particuliere collectie.
Documentatie
Catalogue of Paintings 1363-1600 : Centraal Museum Utrecht, project dir. and final ed. Liesbeth M. Helmus ; co-ed. Molly Faries and Liesbeth M. Helmus ; authors Molly Faries, Liesbeth M. Helmus and Dorien Tamis ; with contr. by J.R.J. van Asperen de Boer, Felice Geurdes and Peter Klein, (Utrecht, 2011), pp. 209-217.
De Madonna's van Jan van Scorel (1495-1562) : serieproductie van een geliefd motief, Molly Faries en Liesbeth M. Helmus. met medew. van J.R.J. van Asperen de Boer, (Utrecht, 2000), p. 52-61, afb. p. 53-56, 58