Jan van Scorel begon met het schilderen van zijn Madonna’s in de jaren 1527-1530, toen hij zijn werkplaats in Haarlem vestigde en met knechten en leerlingen productie begon te maken. Ook Maerten van Heemskerck was in deze periode in de leer bij Scorel. Onderzoek heeft uitgewezen dat er sprake moet zijn geweest van een taakverdeling in de werkplaats. Madonna met wilde rozen is mogelijk het product van een samenwerking tussen Jan van Scorel en Maerten van Heemskerck. De bovenzijde van het paneel was oorspronkelijk boogvormig.
Het Centraal Museum kreeg dit werk in 1958 in beheer van Gemeente Utrecht, die het te goeder trouw had gekocht bij een gerenommeerd kunsthandelaar. Rond 2010 onderzocht het museum de herkomst. Daaruit bleek dat het schilderij in bezit was geweest van de Duits-Joodse Richard Semmel, die het in 1933 onvrijwillig liet veilen. De restitutiecommissie heeft na onderzoek bindend geoordeeld dat het museum niet gehouden is tot teruggave aan mogelijke erven. [tekst 2023]