De Prediking van Johannes de Doper

Dit werk is een grisaille, een zogenaamd grauwtje: een schilderij in grijstinten. Al in de middeleeuwen werden de buitenkanten van zijluiken van altaarstukken in grisaille geschilderd om sculptuur te imiteren. Op elk luik werd dan een heiligenbeeld geschilderd, dat op een sokkel in een nis staat. Vanaf de zestiende eeuw komen ook verhalende scènes in grisaille voor. Dit smalle, hoge paneel zou in theorie als altaarluik kunnen hebben gediend, maar vanwege het verhalende onderwerp is dit zeer onwaarschijnlijk.

De Prediking van Johannes de Doper

olieverf op paneel

11949 a

schilderij

aankoop 1956

hoogte 87.1 cm

breedte 55.5 cm

hoogte (met lijst) 106.5 cm

breedte (met lijst) 75.9 cm

Geassocieerd onderwerp

(herkomst) afkomstig van München, Scheidwinner Antiquare, 1955 (corr. 1955, nr. 1496); Keulen, Galerie Brod, 1956

Motief

historie, N.T., Johannes de Doper, prediking van

Opmerkingen

Grisaille.

• Catalogue of Paintings 1363-1600 : Centraal Museum Utrecht, project dir. and final ed. Liesbeth M. Helmus ; co-ed. Molly Faries and Liesbeth M. Helmus ; authors Molly Faries, Liesbeth M. Helmus and Dorien Tamis ; with contr. by J.R.J. van Asperen de Boer, Felice Geurdes and Peter Klein, (Utrecht, 2011), pp. 377-380, cat.no 51, met afb. in kleur en technisch onderzoek

• Jan van Scorel 1495-1562 : schilder voor prinsen en prelaten, J.A.L. de Meyere, (Utrecht, 1981), p. 51, nr. 9, met afb.

• Keuze uit tien jaar aanwinsten 1951-1961, [inleid. Maria Elisabeth Houtzager], (Utrecht, 1961), cat. nr. 93, afb. 3

• Maria Elisabeth Houtzager, spraakmakende directrice, Centraal Museum, Utrecht, 2012 - 2013

• Scorels Roem. Hoe een Utrechtse schilder de Renaissance naar het Noorden bracht, Centraal Museum, Utrecht, 2009

• Utrechters dromen van Rome, Centraal Museum, Utrecht, 2008 - 2012