David bedreigd door Saul

Koning Saul was jaloers op de krijgssuccessen van David. Hij begon hem te wantrouwen en te haten. Dit leidde ertoe dat hij tot tweemaal toe een speer naar diens hoofd wierp. Knüpfer heeft de uitbarsting van drift zeer dramatisch uitgebeeld. Het is duidelijk dat het theater een belangrijke bron van inspiratie was voor de schilder.

David bedreigd door Saul

Nicolaes Knüpfer (Leipzig 1609 ca. - 1655 voor Utrecht)

olieverf op paneel

schilderij

schenking 1953

hoogte 26 cm

breedte 34.1 cm

hoogte (met lijst) 40.9 cm

breedte (met lijst) 47.9

• signatuur r.o. (met verf): NKnupfer (NK aaneen)

Motief

historie, bijbel, N.T., David (?), Saul, David en Saul

• Het Oude Testament in de schilderkunst van de Gouden Eeuw, p. 93, met afb.

• Im Lichte Rembrandts : Das Alte Testament im Goldenen Zeitalter der niederländischen Kunst, Hrsg. Christian Tümpel. in Zusammenarb. mit Gerlinde de Beer ... [et al.]. Künstlerbiographien von Hermann Arnhold, (Zwolle, 1994), p. 93, afb.

• Keuze uit tien jaar aanwinsten 1951-1961, [inleid. Maria Elisabeth Houtzager], (Utrecht, 1961), cat. nr. 55, afb. 23

• Utrechters dromen van Rome, Centraal Museum, Utrecht, 2008 - 2012

• Het Huis van Bloemaert, Centraal Museum, Utrecht, 1996

• De keuze van Simon Levie : oude meesters uit de collectie van het Centraal Museum Utrecht, Centraal Museum, Utrecht, 1995