Twee stoelen

Twee stoelen

notenhout, vurenhout, beukenhout, wortelnotenfineer, velours (nieuw), wasafwerking

10584 a-b

stoel

bruikleen 1950

hoogte 105.5 cm

breedte 53 cm

diepte 51.5 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

Iedere stoel is opgebouwd uit beukenhouten onderdelen, waarbij het zittingraam en de rugleuning zijn belijmd met wortelnotenfineer. De losse zitting is vervaardigd uit vurenhout. De sporten, onderling verbonden door gelijmde halfhoutverbindingen, vallen met enkel getoogde pennen in de poten van de stoel. De zittingregels zijn met de poten verbonden door gelijmde pen- en gatverbindingen. Over de naden van de verbindingen is het wortelnotenfineer gelijmd. Het gevormde zittingraam wordt aan de onderzijde verstevigd door moderne iepenhouten hoekklossen, vastgezet met draadnagels. Het stijl- en regelwerk van het rugpand is met elkaar vergaard door gelijmde pen- en gatverbindingen. De losse zitting is bekleed met een wijnrode, in bloempatronen geschoren trijp.

• [Verslag] Centraal Museum [1950], de directrice van het Centraal Museum C.H. de Jonge, ([Utrecht, 1951]), p. 24

• Ed Annink. Postmoderne stijlkamer, Centraal Museum, Utrecht, 2012