Loop met ons mee door het werk en leven van de Utrechtse Caravaggisten. Samen met het Utrechtse Gilde heeft het Centraal Museum Utrecht een mooie wandelroute door de stad Utrecht uitgestippeld.

De Utrechtse Caravaggisten waren voor het merendeel leerlingen uit de school van de katholieke kunstschilder en autodidact Abraham Bloemaert (1566-1651). In het begin van de 17e eeuw maakten zij een reis naar Italië waar ze kennismaakten met de ‘clair-obscur’ schilderkunst van Caravaggio.

In deze wandeling ziet u de plaatsen waar zij woonden, werkten, hoge gasten ontvingen als Rubens en Elisabeth Stuart (de Winterkoningin van de Palts) en waar ze uiteindelijk zijn begraven. We lopen langs het voormalige Magdalenaklooster waar Bloemaert tekenles aan zijn leerlingen gaf en eindigen op de Mariaplaats waar Bloemaert 34 jaar lang zijn atelier in een voormalig kanunnikhuis had en de appartementen nu de namen van de Utrechtse caravaggisten dragen. Natuurlijk maakt u op deze wandeling ook kennis met hun werk.

Aanmelden

U kunt zich aanmelden voor deze wandeling bij het Gilde Utrecht. Op werkdagen tussen 14.00 en 16.00 uur via telefoon 030 - 234 32 52, of via e-mail post@gildeutrecht.nl (o.v.v. uw telefoonnummer).

Datum Elke twee weken van 19 december t/m 13 maart
Tijd 13.30 uur
Duur 1,5 uur
Locatie Startpunt Nicolaaskerkhof, naast het Centraal Museum
Aanmelden via Gilde Utrecht

€ 6 • € 3 voor U-pas of kinderen onder 12 jaar.