Samen met het Queer Film Festival Utrecht (QFFU) en Bora Bora organiseert het Centraal Museum op 24 augustus een avondvullend programma vol queerness in het museum. Geef je op voor een rondleiding over seksualiteit in de kunst of doe mee aan een van de voguing workshops van de Utrecht Ballroom Scene. Bekijk de korte Nederlandse documentaires over de ballroom cultuur en geniet als afsluiting van de avond van Una Mujer Fántastica. Deze Oscar-winnende film over een transvrouw in Chili overstijgt zowel genre als gender.

Rondleiding: Seksualiteit, queer en gender in de kunst

Boek een rondleiding over seksualiteit door De gezonde stad. Hoe staat seksualiteit centraal in de kunst? Welke genderperspectieven zien we terug en wat zegt dit over een tijdsbeeld? In kleine groepjes word je aan de hand van de kunst uit De gezonde stad bijgepraat over dit thema.

De rondleidingen starten om 18.00 en 19.30 uur en duren ongeveer een uur. Tickets zijn hier te koop.

Workshops Voguing

De Utrecht Ballroom Scene daagt je uit. Leer in 60 minuten de eerste beginselen over ballroom en de drie verschillende categorieën van voguing. Strike a pose!

Alle Voguing workshops vinden plaats in een safe space (de Tuinzaal). Bij het ticket zijn ook de twee korte documentaires over de ballroom scene inbegrepen. Tickets zijn hier te koop. Met dit ticket mag je ook aan de andere workshops meedoen, mits er nog plek is op de avond zelf.

• 18.00: Old Way Voguing workshop
  • 19.00: New Way Voguing workshop
  • 20.00: Vogue Fem workshop

Father Figure (korte documentaire)

Voor zwarte, homoseksuele mannen kan het moeilijk zijn een weg te vinden in deze wereld, zo ook voor Guilliano. Hij was niet zeker over zichzelf tot hij voguing ontdekte. Wat betekent het om jong, zwart en gay te zijn in de hedendaagse maatschappij?

Deze korte documentaire wordt
om 18.00 uur en 19.00 uur persoonlijk ingeleid door hoofdrolspeler Guilliano. Om 20.00 uur is de film nog eens te zien zonder inleiding. De documentaire is gratis te bezoeken in het auditorium bij een workshop Voguing of een rondleiding.

• Land: Nederland
  • Jaar: 2019
  • Lengte film: 24 minuten
  • Regisseur: Bibi Fadlalla
  • Taal: Nederlands met Engelse ondertiteling

Queer Mercury (korte documentaire)

In de film Queer Mercury onderzoekt Erik Peters inclusieve toekomsten door drie leden van de Nederlandse ballroomscene – Nubia Génisis, Sarafina Paulina Bonita en Monika Vineyard – te volgen in de voorbereidingen naar het in 2021 gehouden Utopia Ball in Rotterdam.

Deze korte film is te zien om 18.35, 19.35 en 20.35 uur in het auditorium. De documentaire is gratis te bezoeken bij een workshop Voguing of een rondleiding.

• Land: Nederland
  • Jaar: 2021
  • Lengte film: 17 minuten
  • Regisseur: Erik peters
  • Taal: Engels

Una mujer fántastica (hoofdfilm)

De hoofdfilm vertelt het verhaal van de 27-jarige Marina Vidal, zangeres en transgender, die een liefdesrelatie heeft met de twintig jaar oudere Orlando. Wanneer haar vriend onverwacht overlijdt, krijgt Marina van een hoop tegenwind te verduren, zowel van zijn familie als de overheid. In deze strijdbare, fantasievolle film wordt die tegenwind letterlijk verbeeld. Marina is namelijk niet zomaar een vrouw, maar een fantastische vrouw. De Chileense regisseur Sebastian Lelio won met Una mujer fántastica in 2018 een Oscar voor beste niet-Engelstalige film. Hij confronteert de kijker op intelligente wijze met projecties over transgenders in deze ode aan Marina. In de kern betreft het hier een drama, maar tegelijkertijd bezit de film ook elementen van een thriller en zelfs van een komedie.

• Land: Chili, Duitsland, Spanje, VS
  • Jaar: 2017
  • Lengte film: 104 minuten
  • Regisseur: Sebastian Lelio
  • Taal: Spaans met Engelse ondertiteling

Tickets voor de film zijn hier te koop, zowel los als in combinatie met een rondleiding of een workshop Voguing.

Op 23 augustus organiseert het QFFU een extra filmavond bij het Rietveld Schröderhuis. Meer informatie is hier te vinden.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Datum 24 augustus
Tijd  18.00 - 23.00 uur
Locatie Museum, Museumtuin, Tuinzaal, Auditorium