Door topstukken uit de mode- en interieurgeschiedenis in een filmische setting te presenteren speelde de ervaring van het verstrijken van de tijd de hoofdrol in de opstelling Script (december 2007 tot augustus 2008 in het Centraal Museum Utrecht). 18de- en 19de-eeuwse japonnen, servieskasten en canapés, maar ook Rietveld-ontwerpen en hedendaagse mode van onder anderen Jean Paul Gaultier en Vivienne Westwood werden met elkaar vermengd in een doorlopende filmische ervaring. Kostuumfilms uit de afgelopen twintig jaar vormden de inspiratie voor filmsets waarin de stukken waren opgesteld. Dit resulteerde in een nieuwe interpretatie van de beroemde Utrechtse stijlkamers.

Mode, film en interieur
De mode-industrie ontstaat in de late 18de eeuw doordat mensen op de boulevards van grote steden, in de opera en winkelgalerijen - de passages - met hun kleding tonen dat ze ‘van hun tijd’ zijn. Nog steeds is de actualiteit van kleding een belangrijk communicatiemiddel op semi-openbare plekken als terrassen, clubs en disco’s. Trends in kleuren, vormen en productiemethoden zijn in de mode en het interieur van een bepaalde tijd vaak aan elkaar gerelateerd. Films, en tegenwoordig ook games, initiëren of versterken zulke trends.

Van Liaisons Dangereuses tot Blade Runner
De meubels en mode in de films die als uitgangspunt dienden voor de inrichting van Script, verbeeldden belangrijke cultuurhistorische ontwikkelingen. In ‘Sense and Sensibility’ weerspiegelden interieur en kleding de verheerlijking van het ongecompliceerde buitenleven versus de verdorven stad.

De film ‘Man met de camera’ was het cinematografische equivalent van het beroemde Rietveld Schröderhuis van Gerrit Rietveld uit 1924. Niet ‘natuur’ maar ‘cultuur’ was het parool. De toekomst leek maakbaar. Hiervoor werden in Script topstukken uit de Rietveldcollectie in een bijzondere modernistische omgeving geplaatst. Deze Rietveld-set was in Script een soort ‘uitkijkpost’ geworden op het verleden én de toekomst.

In de science fiction film ‘Blade Runner’ kwamen vele historische stijlen samen. De film had grote invloed op de vormgeving van de cyberpunk in het uitgaansleven van de jaren tachtig en negentig. De architectuur van de dansscène uit de film Basic Instinct was gebruikt om al die invloeden samen te laten komen.

Iedereen een filmster!
In het Centraal Museum was iedereen een filmster! In Script waren niet alleen bijzondere topstukken in de filmsets te zien, de bezoeker kon verschillende sets binnenstappen en zichzelf (laten) fotograferen.
Thema's waren ontleend aan ‘Man met de camera’ (Dziga Vertov, 1929), ‘Young Mr. Lincoln’ (John Ford, 1939), ‘India Song’ (Marguerite Duras, 1975), ‘Blade Runner’ (Ridley Scott, 1982), ‘Liaisons dangereuses’ (Stephen Frears, 1988), ‘Madame Bovary’ (Claude Chabrol, 1991), ‘Basic Instinct’ (Paul Verhoeven, 1992), ‘The age of innocence’ (Martin Scorsese, 1993), de computergame ‘Myst’ (Robyn en Rand Miller, 1993), ‘Sense and Sensibility’ (Ang Lee, 1995), ‘Monsieur Proust’ (Raul Ruiz, 1999) en ‘Gosford Park’ (Robert Altman, 2001).

De vormgeving van Script was in handen van Concern/Gillian Schrofer en Darlaine Heitinga.
Script werd onder andere mogelijk met steun van de BankGiro Loterij.

Designer

Concern

Documentation

  • Script : mode en interieur, van salon tot house, Centraal Museum (Utrecht, [2007]), [16] p.
  • Tentoonstellingagenda [ met aankondiging 'Script'], (Bulletin : Nederlandse Vereniging voor Kostuum, Kant, Mode en Streekdracht, 4, december 2007), 15 -17
  • Van salon tot house : net als in de film, Chris Reinewald, (Tableau : tijdschrift over beeldende kunst, museumactiviteiten en kunsthandel, 30, 1, febr./maart 2008), 60 - 63

Collection in this exhibition

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.6176A320-47E4-4BE7-A740-A86658F3AB99

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!