fototentoonstelling

China was in 2008 op verschillende manieren in het nieuws; als vierde grootste economie van de wereld, als gastheer van de Olympische Spelen, als het door een zware aardbeving getroffen gebied en als onderdrukker van Tibet. De ‘gewone burger’ en het dagelijkse leven bleven daarbij vaak onderbelicht. In het Centraal Museum was de fototentoonstelling ‘Koen Wessing - Reizen naar China en Tibet’ te zien, waarin fotograaf Koen Wessing juist dié kant van de medaille toont. Zoals de Vlaamse journaliste en China-kenner Catherine Vuylsteke het in de begeleidende zaalteksten verwoordde: “Koen Wessings China is dat van een met veel empathie geportretteerde Li met de pet.“

Rafelige randen
Koen Wessing reisde in 2006 en 2007 tweemaal voor enkele maanden naar China. De tentoonstelling ‘Reizen naar China en Tibet’ liet een selectie van veertig foto’s zien, die tijdens die reizen zijn gemaakt. Wessing zocht de bevolkingsgroepen op, die niet profiteren van de pijlsnelle modernisering, zoals in Tibet, de kolenstreek Datong of in Kashgar, het gebied waar van oudsher de Turks-islamitische Oeigoeren wonen. Maar ook zijn beelden van Shanghai, Peking en ‘s werelds grootste metropool Chongqing tonen de rafelranden van de Chinese economie. Wessing richt zijn camera vooral op de minderbedeelde bevolking en vooral op de rurale migranten. Deze uit onderhand 170 miljoen mensen bestaande groep verricht in de steden vrijwel alle ongeschoolde arbeid, op de bouwerven, in hotels, warenhuizen en assemblagebedrijven.

Intrigerend leven
De sinologe Catherine Vuylsteke die in de afgelopen twee decennia China haast jaarlijks bezocht, schreef de inhoudelijke toelichting bij de tentoonstelling. Haar zaalteksten boden rijke achtergrondinformatie over de verschillende gebieden en het alledaagse leven van de Chinezen. Koen Wessings foto’s in combinatie met deze bloemrijke teksten gaven een intrigerende kijk op de Chinese realiteit van vandaag.

Koen Wessing
Koen Wessing (Amsterdam 1942) geldt als één van de beste documentaire fotografen in Nederland. Vanaf 1962 werkte hij enige jaren als de assistent van Ed van der Elsken. In de jaren zestig en zeventig fotografeerde hij tal van politiek beladen gebeurtenissen, zoals de oproer in Parijs (mei 1968), de bezetting van het Maagdenhuis (1969), de gevolgen van de coup in Chili (1973) en de Nieuwmarktrellen (1975). Gedurende de jaren tachtig fotografeerde hij regelmatig in het Verre Oosten, met name in China en Tibet. Wessing verwierf internationale bekendheid met zijn expressieve en empathische zwart-witfotografie. Zijn foto’s uit Chili en de serie over de aanslag op bisschop Romero in Nicaragua vonden over de hele wereld weerklank.

Documentation

  • Koen Wessing : "Ik ben een slenterende fotograaf', door Lucette ter Borg, (Vrij Nederland, 69, 37, 13 sept. 2008), 44 - 49
  • Koen Wessing. Reizen naar China en Tibet : geëngageerde foto's van Li met de pet, tekst Mireille de Putter, Centraal Museum, (Lucas X : Gids voor beeldende kunst provincie Utrecht, 15, 4, oktober 2008), [16] p.
  • Oude tijden, nieuwe tijden, door Ron Kaal, (Haagse Post, 05 sept. 2008), 50 - 53

Collection in this exhibition

  • No objects from the Centraal Museum collection were shown in this exhibition

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.DD8CAB88-B390-42E6-B0AE-5389F1337DEC

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!