Het woord 'dumb' kan zowel dom als stom (sprakeloos) betekenen. In Engeland werd het werk van Ian Davenport spottend 'dumb' genoemd. Davenport eigende zich vervolgens de term als geuzzennaam toe. Zo ook het Centraal Museum dat daarmee in de zomermaanden van 1992 aandacht vroeg voor een soort schilderkunst die als moeilijk toegankelijk te boek staat. Het werk van de deelnemende kunstenaars is puur visueel en verwijst alleen naar zichzelf: "wegdromen kan niet, associaties worden tegengegaan", aldus een toelichting op de tentoonstelling.

Deelnemende kunstenaars waren de Engelsman Ian Davenport (1966), de Fransman Bernard Frize (1949), de Nederlanders Nan Groot Antink (1954), Klaas Kloosterboer (1959) en Peter Zegveld (1951), de Amerikaan Steven Parrino (1958), de Duitser Günther Umberg (1942) en de Belgische Marthe Wéry (1936-2005). Zowel Zegveld als Wéry hadden speciaal voor deze tentoonstelling een installatie gemaakt.

De tentoonstelling was mede mogelijk gemaakt door de Association Française d'Action, de British Council en het Institut für Auslandsbeziehungen.

Documentation

  • Dumb painting : Ian Davenport, Bernard Frize, Nan Groot Antink, Klaas Kloosterboer, Steven Parrino, Günther Umberg, Marthe Wéry, Peter Zegveld, eindred. Marja Bosma, Marjan Groothuis, Centraal Museum (Utrecht, 1992), 48 p.
  • De geest moet waaien : enkele avonturen van scheidend conservator Marja Bosma, geheel naar waarheid opgetekend uit een haperend geheugen, Marja Bosma, Centraal Museum (Utrecht, 2023), 40 p.

Collection in this exhibition

  • No objects from the Centraal Museum collection were shown in this exhibition

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.35DEB13D-71A9-44F1-BA09-2C3A19710D6E

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!