Portret van Aernout van Buchell (1565-1641)

Portret van Aernout van Buchell (1565-1641)

This object is now not on display in the museum

Title

Portret van Aernout van Buchell (1565-1641)

Artist

Crispijn van de Passe I (graveur) (Arnemuiden 1564 ca. - 1637 Utrecht)

Paulus Moreelse (ontwerper) (Utrecht 1571 - 1638 Utrecht)

Dating

1614

Material and technique

gravure op papier

Object number

7573

Object type

prent, gravure

Acquisition

aankoop 1935

Dimensions

hoogte 10 cm

breedte 7.8 cm

hoogte (passepartout) 42.5 cm

breedte (passepartout) 30 cm

Inscriptions and markings

  • monogram m.l. : cVdP

  • omschrift en datering lijst rondom medaillon : EFFIGIES ARNOLDI BUCHELLII I.U.L. ANNO D. 1614. AET. 49.

  • opschrift m.o. : Quid juvat externum Buchelij pingere vultum // Pars melior docto pectore clausa latet. G. ELB.

What

kunstenaars (literatuur) (Utrecht) (cultuur)

When

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

More of the same motif

portret, mansportret, Buchell, Aernout van

Remarks

Aernout van Buchell (Utrecht 1565-Utrecht 1641) bezocht de Hieronymusschool, en studeerde in Leiden, Douai en Parijs. Hij raakte geïnteresseerd in de bestudering van oudheden. In 1586 keerde hij naar Utrecht terug. In 1587 reisde hij via Duitsland naar Rome. Terug in Utrecht, 1588, legde hij zich toe op het documenteren van het Utrechtse verleden. Hij schreef Commentarius rerum quotidianarum, een tweedelig werk dat begon met een stadsbeschrijving van Utrecht en dat verder ging als een kroniek vanaf 1560. Later legde van Buchel zich meer toe op het verzamelen van middeleeuwse bronnen, inscripties en genealogische informatie. In 1593 ging hij in Leiden rechten studeren, waarna hij zich als advocaat aan het Hof van Utrecht vestigde. Hij bleef ook als geleerde actief, met name op het gebied van de oudheidkunde. De manuscripten van Van Buchell behoren tot de rijkste bronnen voor de kennis van het dagelijks leven in Utrecht in de late 16de en vroege 17de eeuw. Zie: J. Pollmann, 'Aernout van Buchel', in: Utrechtse Biografieën, deel 1, p.35-40) De voortekening van Crispijn van de Passe voor deze gravure bevindt zich in de verzameling van de erven van I.Q. van Regteren Altena (zie 'Kabinet van tekeningen. 16e en 17e Hollandse en Vlaamse tekeningen uit een Amsterdamse verzameling', tent.cat. Rotterdam (Museum Boymans-Van Beuningen)/Paris (Institut Néerlandais)/Brussel (Koninklijke Bibliotheek Albert I) 1976-1977, pp.58-59, nr.100, Pl.17). Dit ontwerp gaat terug op Paulus Moreelse, 'Portret van Aernout van Buchel (1565-1641)', 1610, olieverf op paneel, 67 x 48,7 cm, Centraal Museum (inv.nr.12355). Het Latijnse onderschrift is gesigneerd 'G. Elb.', wat mogelijk voor de Utrechter Gijsbert van der Elborch († 1623) staat.

Documentation

  • 125 jaar Centraal Museum Utrecht, [inl. en tekst Maria Elisabeth Houtzager], (Utrecht, 1964), cat. nr. 288

  • Catalogus van het Historisch Museum der stad, supplement, cat. nr. 119 7x

  • De Catalogus der schilderijen [1952], (Utrecht, 1952), cat. nr. 908

Exhibitions

  • 125 jaar Centraal Museum Utrecht, Centraal Museum, Utrecht, 1964

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.340A0987-18C5-4BE5-931F-90659B3C1F40

Questions?

Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!