Het meisje en de dood

This object is now not on display in the museum

Title

Het meisje en de dood

Artist

Harry de Groot (Utrecht 1902 - 1991 Bunnik)

Dating

ca. 1945

Material and technique

ijzer, gesmeed

Object number

35579

Object type

beeld

Acquisition

schenking 2021 (Geschonken door M.H. Soons-De Groot)

Dimensions

hoogte 132 cm

breedte 73 cm

diepte 65 cm

Inscriptions and markings

    Remarks

    Het atelier van Harry de Groot aan de Catharijnesingel in Utrecht werd vernietigd bij een bombardement in oktober 1944. De Groot voelde de behoefte om op zijn ervaringen tijdens de oorlog te reflecteren en maakte onder andere de drie door Centraal Museum verworven beelden. De Groot was van oorsprong wagenmaker, een beroep dat door de industrialisering in onbruik raakte. Daarom besloot hij zich volledig te gaan richten op het kunstsmeden. Hij maakte kunstwerken voor kerken. Toen zij zich geen grote en dure kunstwerken meer konden veroorloven, bleven nog wel preekstoelen en altaren nodig. De Groot maakte daarop onder meer preekstoelen, het Maria altaar en het St. Eloy altaar in de Dominicuskerk in Oog in Al, en smeedijzeren hekken in het klooster in Werkhoven. Het veertiende-eeuwse bellenrad dat De Groot heeft gerestaureerd is tevens opgenomen in de collectie van het Centraal Museum (inv.nr. 21086) De Groot zag vooral ‘Ridder, dood en duivel’ (inv.nr. 35578) en ‘Het meisje en de dood’ als zijn eigen meesterproeven. Maar ook ‘Dachau' (inv.nr. 35580) kreeg een prominente plek in zijn naoorlogse showroom. Harry de Groot was aangesloten bij de (Nieuwe) Gemeenschap. Interessant stukje Utrechtse geschiedenis: de Gemeenschap was een tijdschrift door jonge katholieke kunstenaars en intellectuelen. Albert Kuyle (Louis Kuitenbrouwer) was ook lid, maar werd steeds rechtser en richtte ‘de Nieuwe Gemeenschap’ op, dat een antisemitisch en fascistisch karakter kreeg. De Gemeenschap zelf werd in die periode juist nadrukkelijker antifascistisch. Andere leden van en schrijvers voor de Gemeenschap waren Jan Engelman, Henk Kuitenbrouwer (broer van Albert Kuyle), A. den Doolaard. Harry de Groot verkeerde dus ook in deze kringen. Tot dusver zijn er echter nog nergens directe vermeldingen van Harry de Groot in context van de Nieuwe Gemeenschap gevonden. Het is dus ook niet duidelijk waaraan hij gelieerd was. Een connectie tussen Harry de Groot en Otto van Rees blijkt uit een krantenartikel in het Utrechts Archief: ze exposeerden samen in Kunsthandel Wagenaar in 1942.

    Persistent url

    To refer to this object please use the following persistent URL:

    https://hdl.handle.net/21.12130/collect.b89ac4e1-46c1-429b-9cc8-a58daf6b6bcd

    Questions?

    Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!