In this suite of engravings, the Utrecht-based painter Abraham Bloemaert has depicted various key scenes from the Book of Genesis. In the Garden of Eden, Adam and Eve live in harmony with each other, the world and nature. Here they are protected from mortality, work and knowledge. After the Fall, they have to take care of their own garden and shape their own world. Bloemaert makes that transition very clear. Under a stormy sky, the couple is expelled from the lush, sunny garden, into a rugged landscape, where Adam is shown digging and Eve spinning wool. Bloemaert thus emphasises the link between the expulsion from Paradise and the need to perform hard labour. The Garden of Eden is thus linked to the dawn of human history.
Title
Adam geeft de dieren een naam (de geschiedenis van de eerste ouders van de mens)
Artist
Abraham Bloemaert (ontwerper) (Gorinchem 1566 - 1651 Utrecht)
Jan Saenredam (graveur) (Zaandam 1565 - 1607 Assendelft)
Dating
1604
Material and technique
Object number
12730
Object type
Acquisition
aankoop 1960
Dimensions
hoogte (blad) 28 cm
breedte (blad) 20 cm
Inscriptions and markings
- signatuur l.o. in beeld: Abrahamus Bloemaert Inue. Joan, Saenredam sculp. et.excudebat
- datering rechts van signatuur: A.° 1604
- onderschrift l.o. beeld: Cum Sator aeterna mundum compage ligasset // Et pecudum omne genus, volucru genus omne creasset
- onderschrift r.o. beeld: Finxit humo solers hominem meliore Promotheus // Quem terrae statuit, calique, salique potentem.
- verzamelaarsmerk verso m.o.: J. Burleigh James [merk, F. Lugt, 'Les marques de collections de dessins et d'estampes', Amsterdam 1921, 1425] (verzamelaarsmerk van Coll. Rev. G. Burgleigh James)
More of the same motive
Remarks
nr. 1 uit een serie van 6 gravures voorstellende "De Geschiedenis van onze eerste ouders" (inv. nrs. 12730, 12731, 12732, 12734, 12736 en 12738). De hele serie bevindt zich in de collectie van het Centraal Museum.
Hoewel het vierregelig Latijns onderschrift op deze prent niet gesigneerd is, mag aangenomen worden dat het geschreven is door Theodor Schrevelius (1572-1649). Zijn naam staat namelijk wel onder de gedichten op de tweede en de zesde prent van de serie
Documentation
- Een mandje op de boerderij, Mylo Freeman ; met tek. van Angela Damen, (Zeitschrift für Kunstgeschichte, 4; 57, 1994), p. [27], afb. in kleur, p. [30], afb. in kleur en gegevens
Exhibitions
- De botanische revolutie, Centraal Museum
- Krassen en strepen, tekeningen en prenten Oude Kunst uit eigen bezit, Centraal Museum
- Het Huis van Bloemaert, Centraal Museum
- Centraal Museum uit Utrecht te gast, Streekmuseum Het Rondeel
- 125 jaar Centraal Museum Utrecht, Centraal Museum
- Keuze uit tien jaar aanwinsten 1951-1961, Centraal Museum
Persistent url
To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.BB8F13D3-D152-428E-A0E1-59407970252E
Questions?
Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!