This depiction is based on a story from the Decameron written by the Florentine poet, author and humanist Giovanni Boccaccio (1313-1375). Cimon, a nobleman’s son, is attractive but has no manners. His love for Iphigenia, whom he sees sleeping during his travels, has a good influence on him. He turns into an elegant and courtly gentleman and marries her. The scene lends itself perfectly to an Italianate landscape replete with hills and ruins. Cornelis van Poelenburch is known to have painted several versions of this subject.
Title
Cimone en Efigenia
Artist
Cornelis van Poelenburch (Utrecht 1594/1595 - 1667 Utrecht)
Dating
1630 - 1640
Material and technique
Object number
11137
Object type
Acquisition
aankoop 1953
Dimensions
hoogte 40.7 cm
breedte 47.3 cm
hoogte (met lijst) 57.8 cm
breedte (met lijst) 64.4 cm
Inscriptions and markings
- opschrift achterzijde: CYMON AND IPPIGENIA. POELEMBURG // 1586-1660 [en restanten van een lakzegel.]
Remarks
In de literatuur wordt verondersteld dat de boom links wellicht werd geschilderd door Alexander Keirincx (1600-1652). Het verhaal van Cimone en Efigenia wordt beschreven in de Decamerone van Giovanni Boccaccio (1313-1375), een cyclus van 100 verhalen die tien gasten elkaar op een landgoed bij Florence tijdens de pest van 1348 vertellen (voltooid 1353, gedrukt 1470). In 1564 verscheen een deel van de Decamerone, waaronder ook het verhaal van Cimone en Efigenia, in een Nederlandse vertaling van Dirck Volkertsz. Coornhert (1522-1590), 'Decamerone: Vijftich lustighe historien', naar het Frans van Le Maçon. Deze vertaling werd in de zestiende en zeventiende eeuw meerdere malen herdrukt. Identieke versie op paneel, 44 x 52,5 cm, niet gesigneerd, niet gedateerd, in Leipzig, Museum der Bildenden Künste, inv. nr. 802. Abraham van Cuylenburch, 'Cimone en Efigenia', 1653. Paneel, 35 x 48,5 cm, met identieke figuur van Cimone met de putti op veiling Dorotheum, Wenen 02-12-1975, cat. nr. 32, p. 13, afb. xvii en 12. Op een tekening, pen en bruine inkt, grijs en bruin gewassen, penseel en zwarte inkt, blauw gewassen, 281 x 203 mm in New York, The Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 1975.131.159, de ruïnes op de achtergrond. Zie ook Chong 1987, p. 40. Identieke slapende figuur op Cornelis van Poelenburch, 'Naakte vrouwen in een heuvellandschap met rechts een ruïne'. Paneel, 29 x 38 cm, op veiling Mak van Waay, Amsterdam 11-06-1974, cat. nr. 615, p. 70, afb. op p. 68 (bij het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, Den Haag als Jan van Haensbergen). Zie voor nog meer versies Utrecht 1993(a), p. 251 (noot 7).
Documentation
- Cornelis van Poelenburch 1594/95 - 1667 : The Paintings, Nicolette Sluijter-Seijffert, (Oud Holland : nieuwe bijdragen voor de geschiedenis der Nederlandsche kunst, letterkunde, nijverheid, enz., 122, 1, 2009), cat. nr. 154, met afb. in kleur pp. 145 + 342
Exhibitions
- Collectie Centraal, Centraal Museum
- Aan de horizon, Centraal Museum
- De Bentvueghels, Centraal Museum
- Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum
- Utrechters dromen van Rome, Centraal Museum
- In het spoor van Italië, Fries Museum
- Het Huis van Bloemaert, Centraal Museum
- De keuze van Simon Levie : oude meesters uit de collectie van het Centraal Museum Utrecht, Centraal Museum
- Het Gedroomde Land. Pastorale schilderkunst in de Gouden Eeuw, Musée National d'Histoire et d'Art, Luxemburg
- Het Gedroomde Land : pastorale schilderkunst in de Gouden Eeuw, Centraal Museum
- Keuze uit tien jaar aanwinsten 1951-1961, Centraal Museum
Persistent url
To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.D8679DFB-DB14-4C9F-82C2-170E5CC760DE
Questions?
Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!