Het Centraal Museum pakt in 2017 groots uit met een nieuwe modetentoonstelling. Voor het eerst staan ruim 100 hoogtepunten uit de eigen modeverzameling in de spotlights. Bezoekers worden ondergedompeld in een wereld van 18de-eeuwse robes, royale schapenboutmouwen en experimentele herenpakken van nu. Wie maakt het ontwerp en wie draagt het? Hoe worden deze bijzondere ontwerpen geconserveerd en wanneer is een ontwerp ‘overleden’? Ontdek het in de tentoonstelling Uit de Mode.

100 jaar verzamelen: tijd voor een feestje
In 2017 viert het Centraal Museum dat 100 jaar geleden in Utrecht de eerste betaalde modeconservator werd aangenomen - wereldwijd een bijzonder feit. Jonkvrouw Carla de Jonge begon haar carrière als archivaris van de museumcollectie, maar in korte tijd realiseerde ze een vaste kostuumopstelling en al gauw breidde ze de verzameling fors uit. De focus van het verzamelbeleid is de afgelopen eeuw behoorlijk veranderd: van het vergroten van de historische kostuumverzameling naar de nadruk op conceptuele en hedendaagse (inter)nationale mode.

Mode in vier thema’s
Uit de Mode toont de rijkheid en diversiteit van de collectie, maar vooral ook die van de mode zelf. Actualiteit en historie worden in dialoog met elkaar gepresenteerd in een thematisch vierluik: de maker, de drager, de restaurator en de visionair. In de vier grote tentoonstellingszalen voert steeds één van de invalshoeken de boventoon. Uit de Mode staat stil bij inspiratiebronnen van (hedendaagse) ontwerpers, argumenten om een kledingstuk te verwerven en wie wat heeft gedragen. Hoogtepunten zijn een 'Live Science Programme' waar live op zaal gerestaureerd wordt en een wisselpodium waar het publiek kennismaakt met de nieuwste lichting modetalenten. De eerste editie is een samenwerking met Future Generation van Amsterdam FashionWeek. Daarna zullen achtereenvolgens Liselore Frowijn en Das Leben am Haverkamp tentoonstellen.

Ontdek de verhalen achter de iconen én de collectie
Het Centraal Museum geeft met het Live Science Programme een kijkje achter de schermen in het restauratieatelier. Textielrestauratoren werken drie dagen per week in de tentoonstelling aan de restauratie van verschillende kostuums uit de modecollectie. Zo kunnen bezoekers van heel dichtbij zien hoe een expert te werk gaat én vragen stellen. Daarnaast organiseert het Centraal Museum samen met Modemuze vier ‘Meet ups’ als verdiepingsprogramma bij de tentoonstelling. Iedere Meet up zoomt in op één van de vier thema’s in de tentoonstelling: de maker, de drager, de restaurator en de visionair. Op het Lowlands festival worden de mooiste festival outfits gescout. De winnende outfit wordt na afloop in de tentoonstelling opgenomen.

Meet up #1: makers uit de mode
Meet up #2: dragers uit de mode
Meet up #3: visionairen uit de mode
Meet up #4: restauratoren uit de mode

Werkplaats mannequinage
De meeste kledingstukken in de tentoonstelling worden gepresenteerd op een paspop. Het aankleden van deze poppen heet ‘mannequinage’ en is een bijzonder en vaak tijdrovend karwei. In de werkplaats worden bezoekers uitgedaagd dit zelf uit te proberen. Van verschillende iconische modeontwerpen zijn replica’s in katoen gemaakt om eindeloos mee te experimenteren.

MAISON the FAUX
De bijzondere ontwerpen in de tentoonstelling zijn een lust voor het oog, maar ook de tentoonstellingsvormgeving door MAISON the FAUX zal al de zintuigen prikkelen. Dit talentvolle Nederlandse modeduo showt haar collecties inmiddels tijdens de New York Fashion Week en Guangzhou Fashion Week. Speciaal voor de tentoonstelling heeft MAISON the FAUX in samenwerking met Tenant of Culture een installatie gemaakt waarbij hun stukken voor de eeuwigheid worden geconserveerd.

De modecollectie van het Centraal Museum
Het Centraal Museum bezit een uitgebalanceerde modecollectie van ca. 10.000 kledingstukken, accessoires meegerekend. De collectie wordt tot één van de belangrijkste gerekend voor zowel historische kostuums als hedendaagse mode in Nederland. Befaamde ontwerpers als Iris van Herpen, Maison Martin Margiela, Vivienne Westwood, Jan Taminiau, Issey Miyake, Viktor&Rolf, Craig Green en Junya Watanabe zijn vertegenwoordigd. Bijna elk jaar is er een grote, spraakmakende modetentoonstelling.

Zoektocht: H&M-dekbedjas van Maison Martin Margiela
Op 16 december 2016 startte het Centraal Museum een zoektocht naar de H&M-dekbedjas van Maison Martin Margiela uit 2011. Voor de tentoonstelling was het museum op zoek naar de bijzondere dekbedjas die Maison Martin Margiela maakte voor H&M in 2011. De jas is geïnspireerd op de iconische couture-dekbedjas van Martin Margiela uit 1999. Het Centraal Museum zal de H&M-dekbedjas samen met het couture-ontwerp presenteren in Uit de mode.

Documentation

  • The Exhibition and Experience Design Handbook, Timothy J. McNeil, Rowman & Littlefield (Londen, 2023), 281 p.
  • De hipste festivaloutfit op Lowlands is rijp voor het museum : Centraal Museum viert honderd jaar mode verzamelen met speciale tentoonstelling, Emilie de Bruin, (De Volkskrant, 18 augustus 2017), V3
  • Modetentoonstellingen groot, groter, grootst, Bianca M. du Mortier, (Kunstschrift, 61, 4, aug./sept. 2017), 50-51

Collection in this exhibition

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.047BAA2B-376C-4B0F-BD57-0C24A4D8845E

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!