In de Annex van Stoel neemt stelling toont kunstenaar Thierry Oussou (1988, Allada, Benin) zijn installatie Impossible is Nothing. In dit werk staat een bijzondere stoel centraal, namelijk de troon van Koning Béhanzin (1845–1906), de laatste koning van Dahomey, het huidige Benin.

De troon toont de positie van de koning, maar ook hoe de koloniale machten aan het eind van de negentiende eeuw, de plaats van de koning innemen. Zoals Oussou stelt: "Als je de troon van de koning wegneemt, neem je zijn plaats in". In Impossible is Nothing laat Oussou zien dat de stoel ook voor macht kan staan en stelt hij vragen over herinneringen aan het cultureel erfgoed, toegang tot en het eigendom van cultureel erfgoed, maar ook over ambacht en studie.

Beeld: Thierry Oussou, Allada, Benin, 2016

Tijdens De gezonde stad hebben we de Europese première van het nieuwste werk van John Akomfrah (1957 - titel: Five Murmurations). Akomfrah is een van de meest toonaangevende kunstenaars van dit moment. Als een van de oprichters van Black Audio Film Collective in 1982, maakte hij in 1986 zijn debuut als documentairemaker met Handsworth Song (1986), een film over de rellen in Handsworth en London in 1985 waarin hij newsreels, archiefmateriaal en foto’s combineerde tot een vlammend betoog. Deze film werd meermaals onderscheiden en is exemplarisch voor de manier waarop hij verschillende media combineert. Sinds de jaren negentig begeeft Akomfrah zich steeds meer in de wereld van de hedendaagse kunst, waar hij met zijn video-installaties, fotografie en tekstwerken furore heeft gemaakt.