Presentatie recente aanwinsten

De collectie saved by droog. die het Centraal Museum tijdens de meubelbeurs Salone di Mobile in Milaan heeft aangekocht, werd van 17 juli t/m 31 oktober 2010 gepresenteerd in het museum. Voor de collectie daagde Droog 14 designers uit om nieuwe producten te creëren van objecten uit faillissementsinboedels. Dit resulteerde in een serie van 19 producten, waarvan het Centraal Museum elk één exemplaar aankocht. Een bonte presentatie variërend van trolleys voor honden tot zakdoekjes voorzien van het laatste nieuws.

Een tweede leven
Het Centraal Museum beschikt al over een omvangrijke collectie werken van Droog. Het museum ziet deze nieuwste aanwinst als een belangrijke toevoeging, omdat hierin de internationale verbreding van de van oorsprong Nederlandse designgroep goed tot uiting komt. Aan de collectie saved by droog. hebben zowel nationaal als internationaal bekende designers meegewerkt. Droog vroeg de 14 designers om een tweede leven te geven aan objecten die enkele maanden daarvoor via veilingen werden aangekocht van failliete Nederlandse bedrijven. Zo zijn onder meer zoutvaatjes, zakdoekjes, klapstoelen en pollepels omgetoverd tot ‘nieuw’ design. De volgende vormgevers werkten mee aan saved by droog.: Atelier Remy & Veenhuizen, Atelier Ted Noten, Ed Annink, Eric Klarenbeek, Erna Einarsdóttir, Luc d’Hanis & Sofie Lachaert, Maison Martin Margiela, Marian Bantjes, Marije Vogelzang, Mieke Gerritzen, Minale–Maeda, Roelof Mulder, Stefan Sagmeister, Studio Makkink & Bey

Maatschappijkritisch
Zonder deze interventie van de designgroep zouden de objecten hoogstwaarschijnlijk in de vergetelheid geraakt zijn. Het Centraal Museum is geïnteresseerd in de maatschappijkritische houding van Droog. Centraal Museum directeur Edwin Jacobs: “Met saved by droog. brengt Droog een mooi prozaïsch beeld in deze tijd van financiële crisis. Niet alles hoeft immers nieuw te worden gemaakt, je kunt ook aan iets dat al bestaat een nieuwe waarde toevoegen. Door de ingrepen van de designers zijn dit nieuwe producten geworden. Het is conceptueel krachtig, visueel direct en esthetisch avontuurlijk en gelaagd.” Zoals altijd bij Droog is het resultaat een product waarbij ook het idee erachter van groot belang is. Droog staat dan ook sinds de oprichting in 1993 voor het conceptuele karakter van Dutch design. Het is deze manier van ontwerpen waarmee ze internationaal bekend zijn geworden. Zowel nationaal als internationale ontwerpers zijn aangesloten bij het label.