Title
Portret van Anna Maria van Schurman (1607-1678)
Artist
Steven van Lamsweerde (Utrecht 1639 - 1686 ?)
Dating
1657
Material and technique
Object number
6637
Object type
Acquisition
overdracht 1931
Dimensions
hoogte (plaat) 30.1 cm
breedte (plaat) 22.6 cm
hoogte (passepartout) 63.8 cm
breedte (passepartout) 49 cm
Inscriptions and markings
- opschrift rondom beeld: ANNA MARIA A SCHURMAN
- opschrift m.o.: Suspicit [..]hereum sapientum turba Platonem // Maeonidenq[-] omnes numinis instar habent. // Est quoq[-] Scaligerum cunctis venerabile nomen, // Hoinsiadenq[-] suum delicium esse volunt. // Sed te, Nympha verenda, magis totus colit orbis: // Nam quae insunt aliis singula, cuncta tibi. // ANT. AeMIL. Prof.
- opschrift en signatuur l.o.: 2. Deel. Pag. 1 /-/ S. v. LAMSWEERDE delin. et sculpsit
- datering m.o.: excud. Ao. 1657
- opschrift keerzijde (met inkt en potlood): Gekocht 10 juli 1889 // auctie Wirters [?]
- opschrift l.o.: Griekse tekst
What
When
More of the same motive
Remarks
Anna Maria van Schurman (Keulen 1607-Wieuwerd 1678). In 1615 verhuisde de familie naar Utrecht, waar Anna Maria van Schurman het grootste deel van haar leven zou blijven wonen. Via zelfstudie ontplooide zij zich op verschillende terreinen. Zij tekende en schreef gedichten. In haar 'Dissertatio' (1641) verdedigde zij het recht van de christelijke vrouw op studie. Voor haar gold dat wetenschapsbeoefening vooral gericht moest zijn op een beter begrip van de bijbel en op de godgeleerdheid. Naast de moderne talen leerde zij Grieks, Latijn, Hebreeuws, Chaldees, Arabisch, Syrisch en Ethiopisch. Van groot belang voor Van Schurmans intellectuele en godsdienstige ontwikkeling was het contact met Voetius. Deze stond haar toe colleges te volgen vanuit een afgeschermde loge, onzichtbaar voor haar mannelijke medestudenten. De 'Utrechtse Pallas' correspondeerde tevens met geleerden in heel Europa. Zij kwam in contact met de prediker Jean De Labadie, wiens streven naar kerkhervorming haar aansprak: een zuiver leven vanuit het geloof in Jezus Christus en distantiëring van de ongelovigen. Toen De Labadie zich in 1669 afscheidde sloot Van Schurman zich als een van de eersten aan bij de afgescheiden huisgemeente in Amsterdam. Met de Labadisten vertrok Van Schurman in 1670 naar Hertfort, Westfalen, in 1672 naar Altona en in 1675 volgde tenslotte de verhuizing naar het Walta-slot in het Friese Wieuwerd. (Zie: M. de Baar, 'Anna Maria van Schurman', in: Utrechtse Biografieën, deel 1, p.164-168) Deze prent is afkomstig uit het tweede deel van J. Cats, 'Alle de Wercken', Amsterdam/'s-Gravenhage 1712, tegenover de inhoudsopgave. Het Latijnse lofdicht is van de hand van Antonius Aemilius (1589-1660), die van 1634 tot 1660 in Utrecht hoogleraar Historie en Staatskunde was.
Documentation
- Anna Maria van Schurman, G.D.J. Schotel (1953), p. 69
- Beschrijvende catalogus van 7000 portretten van Nederlanders en van buitenlanders, tot Nederland in betrekking staande..., Fr. Muller (Amsterdam, 1853), 4865, 4866
- De Catalogus der schilderijen [1952] (Utrecht, 1952), cat. nr. 883
- Catalogus van het Historisch Museum der stad, supplement, cat. nr. 122 3x
- Manuel de l'Amateur d'Estampes [Le Blanc], 2, p. 486, nr. 5
- Niederländisches Künstler-Lexikon : erster Band : A-K, auf Grund archivalischer Forschungen bearb. von Alfred von Wurzbach (Wien, 1906), p. 11, nr. 6
- De Utrechtsche teekenaar-graveur Steven van Lamsweerde, P.T.A. Swillens, p. 61
- Utrechtse biografieën 1 : levensbeschrijvingen van bekende en onbekende Utrechters, red. J. Aalbers ... [et al.] (Amsterdam, [1994]), afb. p. 166, vergelijkbaar exemplaar ?
Questions?
Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!