In het werk van Persijn Broersen & Margit Lukács speelt de perceptie van natuur en de constructie en manipulatie van het landschap een prominente rol. Dit werk maakten ze speciaal voor De botanische revolutie en baseerden ze op de uitheemse planten die George Clifford, een Amsterdamse bankier en directeur van de VOC, omstreeks 1737 bijeenbracht. De Zweedse botanist Carl Linnaeus (1707-1778) deelde deze planten in zijn eigen classificatiesysteem in. Daarbij ging hij echter niet per se uit van een objectieve weergave van de planten, maar van een zogenaamde ideale versie.

In de video van Broersen & Lukács komen deze individuele planten tot leven. Deinend op een zacht briesje komen de replica’s tot leven en proberen als een woeste, dreigende menigte uit het opgelegde keurslijf te breken. Samen met concertpianist Daria van den Bercken, maakte het duo een compilatie van muziekstukken die deze manipulatie nog verder voortzet. Meeslepende muziek neemt je mee in een romantische illusie om abrupt te worden doorbroken met een protestsong van revolutionair Frederic Rzewski(1938-2021), waarin hij de piano gebruikt als instrument voor transformatie. Bij het raamwerk is de muziek niet te horen, wel is dit werk ook te zien in de Annex, waar de muziek te horen is. 

2021 collectie Centraal Museum Utrecht. Aankoop met steun van het Mondriaan Fonds 2020-21 (in opdracht van het
museum vervaardigd)

Foto: schets, Persijn Broersen & Margit Lukács

Speciaal voor het Raamwerk en De Annex bij de tentoonstelling De botanische revolutie maakte kunstenaarsduo Persijn Broersen en Margit Lukács een nieuwe filminstallatie. In het werk van Broersen & Lukács speelt de perceptie van natuur en de constructie en manipulatie van het landschap een prominente rol. Dit werk is gebaseerd op de uitheemse planten die George Clifford, een Amsterdamse bankier en directeur van de VOC, omstreeks 1737 bijeenbracht. In het boek Hortus Cliffortianus deelde de Zweedse botanist Carolus Linnaeus (1707-1778) deze planten voor de eerste keer in zijn eigen classificatiesysteem in. Daarbij ging hij echter niet per se uit van een objectieve weergave, maar van een zogenaamde ideale versie. Deinend op een zacht virtueel briesje komen de bevroren replica’s tot leven en proberen als een woeste, dreigende menigte uit het opgelegde keurslijf te breken.

Collection in this exhibition

  • No objects from the Centraal Museum collection were shown in this exhibition

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.09fd483f-5658-4295-805f-e89b795cad2a

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!