Het werk van Jessica Stockholder (1959) begint elke keer bij haar liefde voor kleur en haar fascinatie voor vorm. Stockholder is geïnteresseerd in hoe onze ervaring van de fysieke wereld en zijn vorm, en onze eigen vorm, een impact hebben op onze manier van denken. Volgens de kunstenaar ligt de basis van ons denken en begrip voor de wereld om ons heen in onze fysieke karakteristieken zoals onze ogen en brein; maar ook in de kosmos om ons heen. Hiermee bouwt men abstracte en concrete structuren om zich heen om mee te leven, Stockholder ziet in deze vormen absolute significantie. Ook al werkt Stockholder grotendeels met sculpturen en installaties, zien we ook hoe ze experimenteert met kleur en vorm in haar Monotypes. Deze Monotype maakte zij in 1999, maar is onderdeel van een doorlopende serie. Zo maakte ze in 2009 nog de monotypes Swiss Cheese Field 19 of Swiss Cheese Field 20. Stockholder heeft altijd gespeeld met een meer klassieke manier van schilderen en zoekt hier de grenzen op van wat er mogelijk is met meerdere technieken. Met de Monotypes combineert ze verf met objecten uit het dagelijks leven om zo assemblages te creëren.
Jessica Stockholder woont en werkt in Chicago en toont haar werk internationaal. Zo heeft zij solotentoonstellingen gehad bij onder andere The Contemporary Austin (2018), Mitchell-Innes & Nash New York (2016), Smart Museum Chicago (2015), Kavi Gupta Gallery Chicago (2015) en Musee d’art Moderne Frankrijk (2012). Jessica Stockholder heeft opleidingen gevolgd aan Camden School of Art Londen, University of British Columbia Vancouver, University of Victoria en Yale University.