Peek en Cloppenburg richtte in 1976 een dochteronderneming op om zich beter te kunnen richten op de jongeren die in de mode voorop wilden lopen, maar wel een beperkt budget hadden. De Volkskrant zou later schrijven over mode “(…)die tegelijk gewaagd, verantwoord èn betaalbaar was. (…) Mac & Maggie zette de toon en werd een groot succes. Het was in de jaren tachtig de winkel die bij wijze van spreken de kleur in het straatbeeld bepaalde.”

Het tienjarig bestaan werd in 1986 uitbundig gevierd, onder meer met een tentoonstelling in het Centraal Museum. En ook die tentoonstelling werd een succes, compleet met verlenging. Te zien waren onder meer ontwerpen van Frits Klaarenbeek en Cora Kemperman. Zij was vanaf het begin de gezichtsbepalende styliste en inkoopster; haar creatieve en zakelijke talenten vormden de basis van het succes van Mac & Maggie.

Door de opkomst van kledingzaken als H & M en Miss Selfridge en door niet bijtijds nieuwe wegen in te slaan raakte Mac & Maggie in de verloedering. Tijdgenoten herinneren zich: “Het assortiment werd een rommeltje.“ In 1996 stootte P & C de aanvankelijk zo succesvolle tak af; een jaar eerder was Cora Kemperman met een eigen modemerk gestart met winkels in Nederland en België.

Documentation

  • 20 seizoenen Mac & Maggie : van 1976 tot 1986, Cora Kemperman (red.), Mac & Maggie (Rijswijk, 1986), 80 p.

Collection in this exhibition

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/exhibit.FB0F96A6-90A6-417D-9010-38332CB55595

Questions?

Do you have a remark or extra information on this exhibition? Please let us know!