The painting illustrates Willink’s fondness of 17th century landscape painters such as Poussin and Lorrain. A 17th century painting, however, would never depict both a classicist palace and a factory in one landscape. Merging two images was a technique Willink frequently applied – creating credible images from a reality that did not exist. He depicts his view of the world, in this case presumably his view of Hitler’s Tausendjährige Reich as the seemingly untouchable palace, which suffered its first heavy defeat at the end of 1943. That year, Willink had named the painting The message and painted a horseman in the foreground. After the war, he removed it again.
Title
Landschap onder regenlucht
Artist
Carel Willink (Amsterdam 1900 - 1983 Amsterdam)
Dating
1943 - 1946
Material and technique
Object number
22135
Object type
Acquisition
bruikleen Stichting Van Baaren Museum 1980
Dimensions
hoogte 90.5 cm
breedte 121 cm
hoogte (met lijst) 114 cm
breedte (met lijst) 143 cm
Inscriptions and markings
- signatuur r.o. (met verf): Willink '43/46
More of the same motive
Remarks
Volgens Kramer en Jaffé 1986 heette dit schilderij aanvankelijk De Boodschap; in 1946 zou Willink rechts in de voorgrond een ruiterfiguur weggeschilderd en de titel veranderd hebben.
Documentation
- Dit is het Centraal Museum!, teksten Ninke Bloemberg, Marja Bosma, Renger de Bruin ... [et al.] ; eindred. Liesbeth M. Helmus, Hans Schopping, (Centraal Museum Utrecht Mededelingen, 23/24, 1978), nr. 37, met afb. in kleur
Exhibitions
- De Wereld van Pyke Koch, Centraal Museum
- Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum
- Standpunten. Anders kijken naar de collectie moderne kunst, Centraal Museum
- Carel Willink, Museum voor figuratieve kunst De Buitenplaats
- Willink, Museum voor Moderne Kunst Arnhem
- De particuliere kunstcollectie Van Baaren. Van Barbizon en Haagse School tot Charley Toorop en Carel Willink, Centraal Museum
- Alles wat aesthetisch boeit, Centraal Museum
- Alles wat aesthetisch boeit, Kasteel Het Nijenhuis (Hannema-de Stuers Fundatie)
- Willink Natuurlijk. Carel Willinks kijk op de natuur, Slot Zeist
- Vrije kunst in een onvrije tijd. Beeldende kunst in de periode 1940-'45, Stedelijk Museum Het Catharina Gasthuis
- Magisch Realisme in Nederland, Rijksmuseum Twenthe
- Van Gogh tot Cobra, Centraal Museum
- Willink, Stedelijk Museum, Amsterdam
- Collectie Van Baaren, Centraal Museum
- Carel Willink, Gemeentemuseum Arnhem
- Werken van A.C. Willink, De Waag
- A.C. Willink, Stedelijk Museum, Amsterdam
- A.C. Willink. Retrospectieve tentoonstelling, Paleis-Raadhuis
- Retrospectieve tentoonstelling A.C. Willink, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel
- A.C. Willink, Stedelijk Van Abbemuseum
- A.C. Willink, Kunsthandel Huinck & Scherjon
Persistent url
To refer to this object please use the following persistent URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.10B95C15-4309-46C0-B89C-BDAD6D59ECBA
Questions?
Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!